Jak ustawić wygląd komórek każdego nowego arkusza w każdym nowym pliku Excela?

TLDR

  • Każdy nowy plik oraz każdy nowy arkusz w Excelu są „pustymi tabelkami”, gotowymi do pracy, która najczęściej polega na wprowadzeniu i formatowaniu danych, dokonywaniu obliczeń i analiz, itp. Istnieje możliwość określenia treści oraz wyglądu każdego nowego pliku oraz każdego nowego arkusza.
  • Każdy nowy plik w Excelu powstaje jako kopia pliku szablonu o nazwie Zeszyt zapisanego w folderze XLSTART.
  • Każdy nowy arkusz dodany do dowolnego pliku otwartego w Excelu powstaje jako kopia pliku szablonu o nazwie Arkusz zapisanego w folderze XLSTART.
Szablony zapisane w folderze XLSTART są dla Excela inspiracją do zawartości nowych plików oraz nowych arkuszy
Szablony zapisane w folderze XLSTART są dla Excela inspiracją do zawartości nowych plików oraz nowych arkuszy

Do czego może mi się to przydać?

Dzięki zastosowaniu opisanej poniżej metody, istnieje możliwość aby w nowych plikach oraz nowych arkuszach Excela były ustawione następujące opcje:

  • Formatowanie komórek, np. krój i rozmiar czcionki, format liczbowy lub wyrównanie tekstu.
  • Ustawienia wydruku, np. nagłówek, stopka, marginesy lub orientacja strony.
  • Struktura arkuszy, np. liczba arkuszy, nazwy arkuszy lub kolory kart arkuszy.
  • Szerokości kolumn.
  • Widoczność oraz kolor linii siatki.

Szablon nowych arkuszy

  • Kiedy dodajesz do pliku Excela nowy arkusz, ma on zdefiniowany wcześniej wygląd.
  • Domyślnie, są to puste komórki bez określonego formatowania.
  • Istnieje możliwość zdefiniowania wyglądu nowego arkusza, który zostaje dodany do dowolnego pliku Excela.
  • Jeśli chcesz, aby każdy nowy arkusz miał zdefiniowany przez Ciebie wygląd, utwórz własny szablon nowych arkuszy.

Tworzenie szablonu nowych arkuszy

Aby utworzyć szablon nowych arkuszy:

  1. Uruchom program Excel.
  2. Upewnij się, że pracujesz na nowym pliku o domyślnej nazwie Zeszyt.
  3. Jeśli w Excelu istnieją inne otwarte pliki, zamknij je.
  4. Upewnij się, że plik zawiera tylko jeden arkusz o nazwie Arkusz1.
  5. Jeśli w pliku istnieją inne arkusze, usuń je.
  6. Zaznacz wszystkie komórki.
  7. Sformatuj zaznaczone komórki, ustawiając np. format liczbowy.
  8. Naciśnij klawisz F12, aby włączyć okno Zapisywanie jako.
  9. W oknie Zapisywanie jako:
    1. Na liście Zapisz jako typ wybierz Szablon programu Excel.
    2. Wskaż folder: według następującej ścieżki:
      1. Dysk C.
      2. Folder Users (lub Użytkownicy).
      3. Folder z Twoją nazwą użytkownika.
      4. AppData.
      5. Roaming.
      6. Microsoft.
      7. Excel.
      8. XLSTART (jeśli ten folder nie istnieje, utwórz go).
    3. W polu Nazwa pliku wpisz Arkusz. Uwaga! Jeśli wpiszesz inną nazwę, szablon nowych arkuszy nie zostanie utworzony.
    4. Wybierz przycisk Zapisz.
  10. Naciśnij skrót Ctrl+W, aby zamknąć plik.

Sprawdzenie działania szablonu nowych arkuszy

Aby przetestować działanie szablonu nowych arkuszy:

  1. Otwórz w Excelu dowolny plik. Może być to zarówno plik nowy, jak i istniejący.
  2. Dodaj nowy arkusz do pliku.
  3. Sprawdź, czy ustawienie formatowania komórek nowego arkusza jest takie same, jak w szablonie nowych arkuszy.

Szablon nowych plików

  • Kiedy tworzysz nowy plik w Excelu, ma on zdefiniowany wcześniej wygląd.
  • Domyślnie, jest to plik z jednym arkuszem zawierającym komórki bez określonego formatowania.
  • Istnieje możliwość zdefiniowania wyglądu każdego nowego pliku tworzonego w Excelu.
  • Jeśli chcesz, aby każdy nowy plik miał zdefiniowany przez Ciebie wygląd, utwórz własny szablon nowych plików.

Tworzenie szablonu nowych plików

Aby utworzyć szablon nowych plików:

  1. Uruchom program Excel.
  2. Upewnij się, że pracujesz na nowym pliku o domyślnej nazwie Zeszyt.
  3. Jeśli w Excelu istnieją inne otwarte pliki, zamknij je.
  4. Jeśli chcesz, aby każdy nowy plik stworzony w Excelu miał arkusz zgodny z szablonem nowych arkuszy:
    1. Zapamiętaj nazwę aktywnego arkusza (prawdopodobnie będzie to arkusz o nazwie Arkusz1).
    2. Dodaj nowy arkusz.
    3. Usuń arkusz Arkusz1.
    4. Zmień nazwę dodanego arkusza na Arkusz1.
  5. Naciśnij klawisz F12, aby włączyć okno Zapisywanie jako.
  6. W oknie Zapisywanie jako:
    1. Na liście Zapisz jako typ wybierz Szablon programu Excel.
    2. Wskaż folder: według następującej ścieżki:
      1. Dysk C.
      2. Folder Users (lub Użytkownicy).
      3. Folder z Twoją nazwą użytkownika.
      4. AppData.
      5. Roaming.
      6. Microsoft.
      7. Excel.
      8. XLSTART (jeśli ten folder nie istnieje, utwórz go).
    3. W polu Nazwa pliku wpisz Zeszyt. Uwaga! Jeśli wpiszesz inną nazwę, szablon nowych plików nie zostanie utworzony.
    4. Wybierz przycisk Zapisz.
  7. Naciśnij skrót Ctrl+W, aby zamknąć plik.

Sprawdzenie działania szablonu nowych plików

Aby przetestować działanie szablonu nowych plików:

  1. Uruchom program Excel.
  2. Utwórz nowy plik.

Potrzebujesz szkolenia lub konsultacji z Excela?

Skorzystaj z mojej pomocy. Mam ponad 20-letnie doświadczenie, sporą wiedzę i jeszcze większą cierpliwość.

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0,00