TLDR
- Każdy nowy plik oraz każdy nowy arkusz w Excelu są „pustymi tabelkami”, gotowymi do pracy, która najczęściej polega na wprowadzeniu i formatowaniu danych, dokonywaniu obliczeń i analiz, itp. Istnieje możliwość określenia treści oraz wyglądu każdego nowego pliku oraz każdego nowego arkusza.
- Każdy nowy plik w Excelu powstaje jako kopia pliku szablonu o nazwie Zeszyt zapisanego w folderze XLSTART.
- Każdy nowy arkusz dodany do dowolnego pliku otwartego w Excelu powstaje jako kopia pliku szablonu o nazwie Arkusz zapisanego w folderze XLSTART.
Do czego może mi się to przydać?
Dzięki zastosowaniu opisanej poniżej metody, istnieje możliwość aby w nowych plikach oraz nowych arkuszach Excela były ustawione następujące opcje:
- Formatowanie komórek, np. krój i rozmiar czcionki, format liczbowy lub wyrównanie tekstu.
- Ustawienia wydruku, np. nagłówek, stopka, marginesy lub orientacja strony.
- Struktura arkuszy, np. liczba arkuszy, nazwy arkuszy lub kolory kart arkuszy.
- Szerokości kolumn.
- Widoczność oraz kolor linii siatki.
Szablon nowych arkuszy
- Kiedy dodajesz do pliku Excela nowy arkusz, ma on zdefiniowany wcześniej wygląd.
- Domyślnie, są to puste komórki bez określonego formatowania.
- Istnieje możliwość zdefiniowania wyglądu nowego arkusza, który zostaje dodany do dowolnego pliku Excela.
- Jeśli chcesz, aby każdy nowy arkusz miał zdefiniowany przez Ciebie wygląd, utwórz własny szablon nowych arkuszy.
Tworzenie szablonu nowych arkuszy
Aby utworzyć szablon nowych arkuszy:
- Uruchom program Excel.
- Upewnij się, że pracujesz na nowym pliku o domyślnej nazwie Zeszyt.
- Jeśli w Excelu istnieją inne otwarte pliki, zamknij je.
- Upewnij się, że plik zawiera tylko jeden arkusz o nazwie Arkusz1.
- Jeśli w pliku istnieją inne arkusze, usuń je.
- Zaznacz wszystkie komórki.
- Sformatuj zaznaczone komórki, ustawiając np. format liczbowy.
- Naciśnij klawisz F12, aby włączyć okno Zapisywanie jako.
- W oknie Zapisywanie jako:
- Na liście Zapisz jako typ wybierz Szablon programu Excel.
- Wskaż folder: według następującej ścieżki:
- Dysk C.
- Folder Users (lub Użytkownicy).
- Folder z Twoją nazwą użytkownika.
- AppData.
- Roaming.
- Microsoft.
- Excel.
- XLSTART (jeśli ten folder nie istnieje, utwórz go).
- W polu Nazwa pliku wpisz Arkusz. Uwaga! Jeśli wpiszesz inną nazwę, szablon nowych arkuszy nie zostanie utworzony.
- Wybierz przycisk Zapisz.
- Naciśnij skrót Ctrl+W, aby zamknąć plik.
Sprawdzenie działania szablonu nowych arkuszy
Aby przetestować działanie szablonu nowych arkuszy:
- Otwórz w Excelu dowolny plik. Może być to zarówno plik nowy, jak i istniejący.
- Dodaj nowy arkusz do pliku.
- Sprawdź, czy ustawienie formatowania komórek nowego arkusza jest takie same, jak w szablonie nowych arkuszy.
Szablon nowych plików
- Kiedy tworzysz nowy plik w Excelu, ma on zdefiniowany wcześniej wygląd.
- Domyślnie, jest to plik z jednym arkuszem zawierającym komórki bez określonego formatowania.
- Istnieje możliwość zdefiniowania wyglądu każdego nowego pliku tworzonego w Excelu.
- Jeśli chcesz, aby każdy nowy plik miał zdefiniowany przez Ciebie wygląd, utwórz własny szablon nowych plików.
Tworzenie szablonu nowych plików
Aby utworzyć szablon nowych plików:
- Uruchom program Excel.
- Upewnij się, że pracujesz na nowym pliku o domyślnej nazwie Zeszyt.
- Jeśli w Excelu istnieją inne otwarte pliki, zamknij je.
- Jeśli chcesz, aby każdy nowy plik stworzony w Excelu miał arkusz zgodny z szablonem nowych arkuszy:
- Zapamiętaj nazwę aktywnego arkusza (prawdopodobnie będzie to arkusz o nazwie Arkusz1).
- Dodaj nowy arkusz.
- Usuń arkusz Arkusz1.
- Zmień nazwę dodanego arkusza na Arkusz1.
- Naciśnij klawisz F12, aby włączyć okno Zapisywanie jako.
- W oknie Zapisywanie jako:
- Na liście Zapisz jako typ wybierz Szablon programu Excel.
- Wskaż folder: według następującej ścieżki:
- Dysk C.
- Folder Users (lub Użytkownicy).
- Folder z Twoją nazwą użytkownika.
- AppData.
- Roaming.
- Microsoft.
- Excel.
- XLSTART (jeśli ten folder nie istnieje, utwórz go).
- W polu Nazwa pliku wpisz Zeszyt. Uwaga! Jeśli wpiszesz inną nazwę, szablon nowych plików nie zostanie utworzony.
- Wybierz przycisk Zapisz.
- Naciśnij skrót Ctrl+W, aby zamknąć plik.
Sprawdzenie działania szablonu nowych plików
Aby przetestować działanie szablonu nowych plików:
- Uruchom program Excel.
- Utwórz nowy plik.
Potrzebujesz szkolenia lub konsultacji z Excela?
Skorzystaj z mojej pomocy. Mam ponad 20-letnie doświadczenie, sporą wiedzę i jeszcze większą cierpliwość.